
3
cze
Zdolność fluoru do uszkadzania mózgu jest jednym z najbardziej aktywnych obszarów badań nad fluorem. Ponad 600 badań wykazało, że fluor może uszkadzać mózg. Badania te obejmują:
-
Ponad 300 badań na zwierzętach wykazało, że długotrwała ekspozycja na zmienne poziomy fluoru może uszkodzić mózg.
-
78 badań na ludziach wykazało związek między narażeniem na fluor a obniżoną inteligencją.
-
Ponad 60 badań na zwierzętach wykazało, że myszy i szczury spożywające fluor mają upośledzoną zdolność uczenia się i/lub zapamiętywania.
-
12 badań (7 na ludziach, 5 na zwierzętach) łączących fluor z deficytami neurobehawioralnymi (zaburzenia organizacji wzrokowo-przestrzennej).
-
3 badania na ludziach wykazały związek między narażeniem na fluor a zaburzeniami rozwoju mózgu płodu.
-
11 badań dotyczących relacji matka-dziecko wykazało związek między określonym poziomem fluoru w moczu kobiet w ciąży a obniżonym ilorazem inteligencji ich potomstwa.
Prestiżowe przeglądy wskazujące na potencjalne szkodliwe działanie fluoru
Opierając się na tym gromadzącym się zbiorze badań, kilka prestiżowych przeglądów – w tym raport autorstwa amerykańskiej Narodowej Rady ds. Badań Naukowych, metaanaliza opublikowana przez zespół naukowców z Harvardu, przegląd opublikowany w czasopiśmie The Lancet oraz kompleksowa monografia i metaanaliza na temat neurotoksyczności fluoru autorstwa amerykańskiego Narodowego Programu Toksykologicznego (NTP) – wzbudziły podejrzenia o potencjalnym szkodliwym wpływie niskich poziomów fluoru na rozwój mózgu u niektórych członków populacji.
Przegląd neurotoksyczności fluoru NTP (2023)
7-letni systematyczny przegląd neurotoksyczności fluoru przeprowadzony przez US National Toxicology Program jest najbardziej kompleksowym badaniem, jakie kiedykolwiek przeprowadzono. Raport wykazał, że:
„52 z 55 badań wykazało niższe IQ przy wyższym narażeniu na fluor, wykazując niezwykłą spójność. Spośród 19 badań ocenionych jako wyższej jakości, 18 wykazało obniżenie IQ. Metaanaliza nie mogła wykryć żadnego bezpiecznego narażenia.”
Raport został zablokowany przed publikacją przez czołowych urzędników ds. zdrowia w USA, ale z powodu nacisków ze strony sędziego w historycznym procesie TSCA dotyczącym fluoru udostępniono go prawnikom w procesie i ostatecznie upubliczniono jako projekt dokumentu.
Recenzja Lancet (2014)
W marcu 2014 r. prestiżowe czasopismo medyczne The Lancet opublikowało przegląd neurotoksyczności rozwojowej, w którym stwierdzono, że fluorek jest jedną z zaledwie 11 substancji chemicznych, o których wiadomo, że uszkadzają rozwijający się mózg. Neurotoksyny rozwojowe mogą powodować powszechne zaburzenia mózgu, takie jak autyzm, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, trudności w uczeniu się i inne upośledzenia poznawcze. Szkody są często nieuleczalne i trwałe.
Autorzy recenzji w czasopiśmie Lancet, Grandjean i Landrigan, piszą:
„Naszym ogromnym zmartwieniem jest to, że dzieci na całym świecie są narażone na działanie nierozpoznanych toksycznych substancji chemicznych, które po cichu niszczą inteligencję, zakłócają zachowania, ograniczają przyszłe osiągnięcia i szkodzą społeczeństwom, być może najpoważniej w krajach rozwijających się”.
W biuletynie zamieszczonym na stronie internetowej Harvard School of Public Health Grandjean zauważa, że:
„Fluor wydaje się pasować do ołowiu, rtęci i innych trucizn, które powodują chemiczny drenaż mózgów. Efekt każdej substancji toksycznej może wydawać się niewielki, ale łączne szkody w skali populacji mogą być poważne, zwłaszcza że moc mózgu następnego pokolenia jest kluczowa dla nas wszystkich”.
Przegląd Harvard (2012)
W lipcu 2012 r. zespół naukowców z Harvardu opublikował metaanalizę 27 badań, które badały związek między fluorem a inteligencją człowieka. Zdecydowana większość tych badań wykazała, że narażenie na fluor było związane z obniżonym IQ u dzieci. W rzeczywistości 26 z 27 badań, które spełniły kryteria włączenia zespołu z Harvardu, wykazało związek między podwyższonym poziomem fluoru a obniżonym IQ. Zespół z Harvardu doszedł zatem do wniosku, że wpływ fluoru na rozwijający się mózg dzieci powinien być „wysokim priorytetem badawczym” w krajach takich jak USA, gdzie pomimo programów masowej fluoryzacji nie przeprowadzono jeszcze żadnych badań w celu zbadania tego problemu.
Przegląd Harvard (2006)
W 2006 r. National Research Council (NRC) stwierdziła, że „oczywiste jest, że fluorki mają zdolność zakłócania funkcji mózgu”. Oprócz wezwania do przeprowadzenia badań w USA nad wpływem fluorku na IQ, NRC wyraziła obawy dotyczące możliwego wpływu fluorku na demencję. Według NRC:
„Należy przeprowadzić badania populacji narażonych na różne stężenia fluoru, aby ocenić zmiany neurochemiczne, które mogą być związane z demencją. Należy wziąć pod uwagę ocenę skutków przewlekłego narażenia, skutków, które mogą być opóźnione lub wystąpić w późnym wieku, oraz podatności indywidualnej”.
